čtvrtek 2. listopadu 2017

Poslední dívka

Poslední dobou nestíhám číst téměř nic a pořád se jen musím učit do školy. Když mi byla ale nabídnuta Poslední dívka ke zrecenzování, přečetla jsem si anotaci a neodolala jsem. Vypadalo to, že tato knížka bude podobná mé oblíbené Zmizelé a Dívce ve vlaku. Nebo že by byla dokonce lepší?

Název: Poslední dívka
Oficiální název: Final Girls
Autor: Riley Sager (pseudonym)
Počet stran: 400
Překlad: Jana Novotná

Anotace: Před deseti lety jela studentka Quincy Carpenter na dovolenou s pěti přáteli a vrátila se sama, jediná přežila hororový masakr. Stala se členem "klubu" Final girls, který vymysleli novináři, a do takové skupiny lidí nechce nikdo patřit.

Patří do něj třeba Lisa, která tratila devět sester z vysokoškolského klubu po útoku teroristy, který zabíjel nožem; nebo Sam, která přežila útok maskovaného muže během noční směny v Nightlight Inn. A nyní i Quincy, která zakrvácená prchala lesem před násilníkem, který přepadl partu studentů v lesní chatě. Média touží po tom, udělat rozhovor se všemi dívkami najednou, jenže všechny se snaží prožité trauma zapomenout, a tím i jedna na druhou.

V současnosti už je na tom Quincy celkem dobře, díky xanaxu. Má obětavého snoubence Jeffa, populární blog o pečení, krásný byt, terapeutickou skupinu a policistu, který jí před lety zachránil život. Její mozek tragickou událost vymazal a minulost je pohřbena. Avšak jen do té doby, dokud není Lisa, první "Final Girl" nalezena mrtvá ve své vaně s podřezaným zápěstím, a dokud se na jejím prahu neobjeví Sam... 



Pošťačka mi balíček s knížkou přinesla v pondělí odpoledne a ač jsem knížku četla jen v pauzách mezi učením, ve středu jsem měla všech 400 stran přečteno. Už dlouho mě žádná knížka nepohltila tak, že bych četla ve vlaku, při cestě z vlaku domů, ve vaně a hlavně dlouho a dlouho do noci. Pokud čtete mé recenze tak víte, že často si stěžuji na to, že začátek byl nudný, dlouho se děj rozjížděl, první polovinu knihy se nic nedělo a podobně. U této knížky jsem takový problém však neměla. Hned první stránka mě vtáhla do děje a já se nemohla odtrhnout.

Moc se mi líbilo, jak byla kniha rozdělena. Byly kapitoly vyprávějící o oné události před několika lety, kdy byly zavražděni Quincyini přátelé. Tyto části jsou psány v er-formě. Oproti tomu příběh odehrávající se v současnosti je psán z pohledu hlavní hrdinky. Autorčin styl psaní je opravdu skvělý.

Hlavní hrdinkou této knihy je právě Quincy Carpenterová - ta dívka, která přežila hrůzostrašný masakr v chatě zvané Pine Cottage. Kdybyste nevěděli, co prožila, nejspíš byste jí její život záviděli. Má hodného a věrného snoubence, nádherný byt v New Yorku, velice úspěšné internetové stránky o pečení. Já osobně si Quincy hned oblíbila, stejně tak jako Jeffa, jejího snoubence. V některých částech knihy mě Quincy popravdě trošku štvala a jindy jsem ji zase ohromně litovala, když to ale shrnu, byla mi sympatická mnohem více, než třeba Rachel z Dívky ve vlaku či Amy ze Zmizelé.

Na chvilku zůstanu u těchto dvou zmíněných knížek. Na přebalu knihy Stephen King zmiňuje, že pokud se vám líbila Zmizelá, budete nadšení. A Zmizelá je zase podobná Dívce ve vlaku. Obě dvě tyto knížky jsem četla a obě dvě se mi moc líbily, i když Zmizelá trošku víc - tu jsem opravdu hltala, naprosto se do ní zamilovala a věřila, že žádný thriller ji nepřekoná. Ale spletla jsem se. Poslední dívka obě dvě hravě strčila do kapsy. Vážně. A vzhledem k tomu, že obě tyto knihy byly zfilmovány, moc by se mi líbilo, kdyby byl i film natočený podle Poslední dívky (a nejlépe aby to bylo co nejvěrnější předloze, páč jak je u filmů s knižní předlohou zvykem, častokrát se knížky vůbec nedrží a to je snad vždy velká škoda). Film Dívka ve vlaku sice nebyl tak skvělý jako knížka, zfilmovaná Zmizelá se mi ale líbila moc.

Ze začátku si myslíte, že víte, kdo je vrah. Poté si ale vzpomenete na to, jak se vás spisovatelé thrillerů a detektivek často snaží "ošidit" a tak si v duchu pomyslíte, že stejně vrah bude nakonec ten, u koho je to nejméně pravděpodobné. Pokračujete ve čtení a znovu přemýšlíte nad tím, kdo to tedy bude. Stále mezi řádky nacházíte nová a nová vodítka vedoucí k informaci, kdo za to vše skutečně může a vy jste čím dál víc zmatení a stále víc toužíte zjistit, kdo je onen tajemný. Častokrát uhádnu vraha hned po několika kapitolách, ale tady se přiznám, že se mi to nepovedlo a musela jsem počkat až opravdu na konec.

Nevybavuji si jedinou část knihy, která by mě nebavila. Samozřejmě - v každé knížce jsou pasáže, kdy zapomenete i dýchat a pasáže, které zas tak napínavé nejsou, ale v Poslední dívce dechberoucí kapitoly převládaly. Četla se opravdu parádně, vše ubíhalo tak jak má a nezdržovalo se žádnými dlouhými a nudnými popisy.

Thrillerů jsem už četla spoustu a ne všechny byly povedené. Vzhledem k tomu, že kolem této knihy rozhodně nebyl takový humbuk jako třeba u Dívky ve vlaku, nečekala jsem, že mě nějak výjimečně překvapí a tolik nadchne. Očekávala jsem průměrný thriller, Poslední dívka mě však neuvěřitelně okouzlila.

Za mě je to jedna z nejlepších knih (nejen) tohoto roku a také jedno z největších letošních knižních překvapení!


Velice děkuji Knihám Omega a Knihám Dobrovský za poskytnutí recenzního výtisku. 
Kniha ještě nevyšla, ale můžete si ji zakoupit v předprodeji zde a zde.



1 komentář:

  1. Jako není to špatná knížka, ale je jistý důvod, proč neobsazuje žebříčky knih na prvním místě. Prostě to je taková ta rychlokvaška, která se velice rychle objeví, vystihne nějaké takové to téma, co zrovna trenduje, ale o půl roku po ní zase nikdo neuslyší. :) No, nebo se možná úplně pletu.

    OdpovědětVymazat