neděle 24. září 2017

Blackout - Zítra už bude pozdě

Hezký večer!
Připravila jsem si pro vás recenzi na jednu z nejočekávanějších knih tohoto roku, Blackout! Napínavý thriller rakouského spisovatele Marca Elsberga vás vtáhne do zajímavého příběhu s až přímo strašidelně realistickým scénářem. 

Název: Blackout - Zítra už bude pozdě

Originální název: Blackout - Morgen ist es zu spät
Autor: Marc Elsberg 
Překlad: Matouš Hájek
Vydalo Nakladatelství Omega v roce 2017 (kniha vychází 2.10.2017)
Počet stran: 328

Anotace: Jednoho chladného únorového dne zhasnou světla v Itálii. A nejen tady. Chvíli nato ve Švédsku, pak v Německu, Francii, Rakousku, Belgii a Holandsku. Všude v Evropě se hroutí elektrická síť, přestanou fungovat výtahy, vlaky metra uvíznou v tunelech... 


Bývalý italský hacker a programátor Piero Manzano věří, že ví, kdo je za to zodpovědný, a tak se to snaží sdělit odpovědným orgánům. Ale nikdo mu nevěří. Až francouzský komisař Europolu Francois Bollard je ochoten ho poslouchat. 




Marc Erlsberg se narodil 3.1.1967 ve Vídni. Pracoval v reklamní agentuře a také jako fejetonista pro rakouský deník Der Standard. Na knize Blackout začal pracovat již v roce 2007 a v roce 2012 za ni dostal ocenění Nejnapínavější vědecká kniha roku. Napsal také další dvě knihy: Mars a Venuše: Vztahy v dnešním globálním světě a Zero. 

Na rovinu se přiznám, že ze začátku mě kniha vůbec nebavila. Nenadchla mě, nevtáhla mě do děje a vůbec jsem nechápala, proč se stala takovým bestsellerem. Přečíst několik prvních desítek stran mi trvalo opravdu dlouho, ale jsem ráda, že jsem čtení nevzdala. Později se totiž příběh opravdu rozjel a já byla příběhem pohlcena až do samého konce. 


Fyzika mě ve škole nikdy nebavila a spoustu věcí, co jsem se o elektřině ve škole naučila, jsem již zapomněla. V knize je celkem dost odbornějších informací, které jsou však podány tak, aby nenudily a i někdo, kdo se v technologiích příliš neorientuje (já), je dokázal pochopit.



V elektrárnách se využívaly nejrůznější programy. K těm nejsložitějším patřily systémy dispečerského řízení a sběru dat, zkráceně SCADA. Sloužily k ovládání zařízení a sestávaly z celé řady součástí, od úzce specializovaného vybavení, jako byly ovladače s programovatelnou pamětí, až po úplně obyčejné počítače s operačním systémem Windows. 

Kniha je členěna do částí pojmenovaných například jako DEN 0 - PÁTEK či DEN 6 - ČTVRTEK, což hezky pomáhalo se zorientovat. Všechny tyto části jsou dále rozděleny do krátkých kapitol, kdy každá kapitola nese název města, kde se daná část bude odehrávat. Takhle dělené knížky mám dost ráda, člověk se v tom pak hodně dobře vyzná a nemusí se nijak vracet ve čtení, když zapomene, kde děj právě probíhá. Stačí se jen podívat na název kapitoly. A jak už víte, krátké kapitoly u thrillerů jsou také mojí slabostí, děj pak nebývá nijak zdlouhavý.



DEN 0 - PÁTEK
Milán
Jako v pomatení smyslů točil Piero Manzano volantem, zatímco kapota jeho Alfy Romeo neomylně klouzala vstříc světle zelenému autu před ním. Zapřel se oběma rukama o volant a zdálo se mu, jako by užuž slyšel ten příšerný rachot, když se do sebe zaklíní dvě karoserie. Skřípění brzd, kvílení pneumatik, světla aut ve zpětném zrcátku, za chvíli to přijde.

Většina z nás začíná trochu panikařit i ve chvíli, kdy na displeji mobilu začne blikat ukazatel baterky červeně a nabíječka není zrovna po ruce. Teď si ale představte, že nastane Blackout. Nepojede elektřina. A nemyslím tím třeba na pár hodin, jako když bývá odstávka elektřiny, ale třeba na měsíc, týden, nebo třeba jen na pár dní. Začalo by krachovat úplně vše. K tomu nepočítám ani spoustu nehod, jak třeba kvůli nefungování semaforů tak i nulovému osvětlení... A to určitě není to nejhorší, co by se mohlo stát. Věřte mi, že po přečtení této knihy nad tím budete hodně přemýšlet.


Když nepočítám trochu pomalejší rozjezd, Blackout se mi četl naprosto skvěle a tímto moc děkuji Nakladatelství Knihy Omega a Knihy Dobrovský za poskytnutí recenzního výtisku. Knížku určitě doporučuji jak těm, co se o podobnou problematiku zajímají, tak i milovníkům thrillerů a katastrofických scénářů. 


Blackout - Zítra už bude pozdě vychází již 2. října, ale vy si ho už teď můžete objednat v předprodeji třeba zde.




Chystáte se přečíst tuto knížku?
          Čeho byste se nejvíce báli, kdyby nastal Blackout?  


2 komentáře:

  1. Blackout mám v plánu přečíst, tak snad se mi bude taky líbit...:)

    OdpovědětVymazat
  2. O tom Blackoutu jsem poměrně dost četla, ale zatím jsem ho nějak nedostala do vlastní knižní databáze. Možná to bude i tím, že jsem se pak dostala k jiným post apo knížkám s podobným tématem, tak mě to zase tak nelákalo. Zase nejsem ten člověk, který by se striktně musel držet pouze jednoho tématu. :)

    OdpovědětVymazat