pondělí 23. dubna 2018

McMafie - Zločin bez hranic

Na knihu McMafie jsem se opravdu moc těšila. O problematiku organizovaného zločinu se zajímám a tak jsem doufala, že si díky této knize utřídím všechny pojmy a myšlenky a dozvím se spoustu nových věcí. Ač kniha nebyla přesně taková, jakou jsem očekávala, myslím si, že za přečtení určitě stojí.

Název: McMafie 
Autor: Misha Glenny
Vydalo nakladatelství Omega v roce 2018
Překlad: Marek Pocestný
Počet stran: 602

Oficiální anotace: Organizovaný zločin je součástí našeho světa i životů. McMafia je průvodcem světa mezinárodního organizovaného zločinu, od pašeráků zbraní na Ukrajině a praní špinavých peněz v Dubaji, až po drogové syndikáty v Kanadě a kybernetické zločince v Brazílii. Misha Glenny mluvil s bezpočtem gangsterů, policistů a obětí organizovaného zločinu a také zkoumá kriminální chování drogově závislých, obchod s bílým masem a nelegální pracovní síly na všech kontinentech.Napadlo vás, že celosvětová poptávka po levném zboží je spoluviníkem globální trestné činnosti? McMafia je svižný, osobní a odvážný thriller. 





Nejprve by se hodilo představit vám autora této knihy. Misha Glenny je britský novinář a historik. Je synem ruského akademika. Pracoval pro The Guardian a BBC a nyní žije v Londýně. Krom McMafie napsal i několik dalších knih, například knihu Temný trh či Balkán 1804-1999. Mezi největší zajímavost podle mého názoru určitě patří to, že studoval i v Praze na Karlově Univerzitě.

Kniha, kterou podle textu na obálce Mail on Sunday (taková malá chybička či překlep - na přední straně knihy není napsáno "on", ale "of") označil jako "Organizovaný zločin v kostce" podle mého názoru zrovna toto označení nesplňuje. Při označení "v kostce" si představím něco přehledného, hezky uspořádaného a jednoduchého. Něco jako jsou knížky k maturitě ve stylu "Odmaturuj z dějepisu", jestli víte, co myslím. Pokud čekáte, že to bude kniha, ve které budete seznámeni se základními pojmy souvisejícími s touto tématikou (jako třeba vor v zakone, muži cti či například vysvětlení rozdílů mezi pojmy organizovaný zločin a mafie), nebo že v knize bude nějaké podrobnější popsání různých zločineckých organizovaných skupin, asi budete zklamaní. Doporučuji tedy knihu nebrat jako nějakou "encyklopedii", protože tomu tak prostě není.

Další bod - kniha je označována jako thriller. Občas při čtení sice budete napjatí a udivení, nečekejte však žádnou beletrii. McMafie je literaturou faktu, je sepsána novinářem a pokud čekáte jeden příběh vinoucí se od začátku až do konce jako u stejnojmenného seriálu nebo třeba knihy Manželé odvedle či Blackout, nedočkáte se. Kniha se však za žádnou beletrii nevydává, vzhledem ale k tomu, že seriál je více fikce, mohl by si čtenář myslet, že podobná bude i kniha.

Kniha na svých šesti set stranách shrnuje organizovaný zločin hlavně na Balkáně, ve východní Evropě a Jižní Americe a ač se může zdát, že 600 stran je hrozně moc, budete překvapeni, jak je to vlastně málo. Spousta zajímavých věcí je tam nakousnuta jen okrajově, i když by si podle mého názoru zasloužila mnohem více stran. Zmíním například část, kde je popisována razie v restauraci U Holubů. Zrovna u toho mě dost mrzelo, že se tomu autor věnoval na pouhých šesti stranách. Navíc mi přišlo, že se "létalo" od jedné oblasti ke druhé. To si tak hezky čtete o organizovaném zločinu v České republice a najednou už jste v Maďarsku a vůbec nevíte, kdy a jak jste se tam dostali.

Abych ale jen nekritizovala, musím říct, že kniha byla zajímavá. Některé části jsou tam popsány velice podrobně, ale přesto docela srozumitelně. Občas můžete narazit na problém s tím, že se vám budou plést dohromady jména a také občas narazíte na nezáživné pasáže, kterými se budete muset "překousat", i tak vás ale kniha dobře vtáhne do děje organizovaného zločinu. Jako jen u mála knih jsem tolik obdivovala autora, protože sehnat tolik informací zvládne jen výborný novinář a já si myslím, že Glenny si v případě psaní této publikace vedl skvěle. A abych nezapomněla - v knize jsou i fotografie.

Ráda bych ještě znovu zmínila seriál McMafia, jehož je Glenny producentem. Viděla jsem zatím jen první díl, ale za sebe musím říct, že mě nadchl a nejspíš se hned po dopsání této recenze vrhnu na pokračování. Také bych vám ráda doporučila TED talk právě s Mishem Glennym. Pokud máte chvíli času, určitě se na něj podívejte.

Ač jsem od knihy nejprve čekala něco úplně jiného, nakonec mě překvapila. Sice se mi místy nečetla zrovna nejlépe, dozvěděla jsem se v ní však spoustu nových věcí a zajímavostí... A vzhledem k tomu, že účelem této knihy je předat co nejvíce informací ohledně organizovaného zločinu, tenhle úkol podle mě McMafie splnila na jedničku.

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Nakladatelství Omega. Knihu můžete zakoupit zde a zde.



2 komentáře:

  1. Mám moc ráda napínavé knihy o mafii a zločinu. Proto jsem si koupila i McMafie – Zločin bez hranic, která je plná napětí a mafiánských praktik. Jako pro každou novou knihu mi nesměla chybět záložka, takže jsem si vyrobila svou vlastní. V papírnictví jsem si koupila pár věcí a začala moje kreativní chvilka.

    OdpovědětVymazat
  2. Nebyla podobná žánrovka i taky jako gamebook? Mám takový pocit, že když jsem byl menší, nebo spíš malý a přišel ze školy, tak jsem odložil tašku a pytlík s fotbalem na klasické levné jídelní židle, které jsme měli v bytě, a ponořil jsem se do gamebooku s mafiánskou tematikou. Alespoň na chvíli, než přišla mamka z práce.

    OdpovědětVymazat